
U.S. Paid 10 Journalists for Anti-Castro Reports 
By ABBY GOODNOUGH, New York Times 
September 9, 2006 
 
MIAMI, Sept. 8 — The Bush administration’s Office of Cuba Broadcasting paid 10 journalists 
here to provide commentary on Radio and TV Martí, which transmit to Cuba government 
broadcasts critical of Fidel Castro, a spokesman for the office said Friday. 
 
The group included three journalists at El Nuevo Herald, the Spanish-language sister newspaper 
of The Miami Herald, which fired them Thursday after learning of the relationship. Pablo Al-
fonso, who reports on Cuba for El Nuevo Herald, received the largest payment, almost 
$175,000 since 2001. 
 
Other journalists have been found to accept money from the Bush administration, including 
Armstrong Williams, a commentator and talk-show host who received $240,000 to promote its 
education initiatives. But while the Castro regime has long alleged that some Cuban-American 
reporters in Miami were paid by the government, the revelation on Friday, reported in The Mi-
ami Herald, was the first evidence of that. 
 
In addition to Mr. Alfonso, the journalists who received payment include Wilfredo Cancio Isla, 
who writes for El Nuevo Herald and received about $15,000 since 2001; Olga Connor, a free-
lance reporter for the newspaper who received about $71,000; and Juan Manuel Cao, a reporter 
for Channel 41 who got $11,000 this year from TV Martí, according to The Miami Herald, 
which learned of the payments through a Freedom of Information Request. 
 
When Mr. Cao followed Mr. Castro to Argentina this summer and asked him why Cuba was not 
letting one of its political dissidents leave, Mr. Castro called him a “mercenary” and asked who 
was paying him. 
 
Mr. Cao refused to comment Friday except to say on Channel 41 that he believed the Cuban 
government knew in advance about the article in The Miami Herald. Most of the other journal-
ists could not be reached. Ninoska Perez-Castellón, a commentator on the popular Radio 
Mambí station here, said she had received a total of $1,550 from the government to do 10 epi-
sodes of a documentary-style show on TV Martí called “Atrévete a Soñar,” or “Dare to Dream,” 
and saw nothing wrong with it. Her employer has always known about the arrangement, she 
added. 
 
“Being Cuban,” Ms. Perez-Castellón said, “there’s nothing wrong with working on programs 
that are on a mission to inform the people of Cuba. It’s no secret we do that. My face has al-
ways been on the shows.” 
But Al Tompkins, who teaches ethics at the Poynter Institute for Media Studies in St. Peters-
burg, called it a conflict of interest for journalists to accept payment from any government 
agency.  
 



“It’s all about credibility and independence,” Mr. Tompkins said. “If you consider yourself a 
journalist, then it seems to me it’s an obvious conflict of interest to take government dollars.” 
Lincoln Diaz-Balart, a Republican congressman and one of Miami’s most stridently anti-Castro 
voices, said he believed editors at El Nuevo Herald and The Miami Herald had known that the 
three writers for El Nuevo had worked for the Office of Cuba Broadcasting. He pointed to arti-
cles from both papers in 2002 that describe Mr. Alfonso as a moderator for a program on Radio 
Martí and Ms. Connor as a paid commentator for the station. 
 
But Robert Beatty, vice president for public affairs at the Miami Herald Media Company, said 
the editor of El Nuevo, Humberto Castello, learned only on Thursday. The Herald, long owned 
by Knight Ridder, was acquired in March by the McClatchy Company. 
 
Mr. Beatty said that Jesús Diaz, publisher of The Miami Herald and El Nuevo Herald, had de-
cided to fire Mr. Alfonso and Mr. Cancio and to sever ties with Ms. Connor, a freelance jour-
nalist who wrote about Cuban culture. 
 
“Journalism’s ethical guidelines are neither subjective nor selectively enforced,” Mr. Beatty 
said. “Where conduct of this sort is brought to our attention, we act decisively.” 
 
Mr. Cancio said Friday evening that his supervisors had known and approved of his appear-
ances on Radio and TV Martí, during which he said he always expressed his own opinions and 
not the government’s. 
 
“It is for these reasons that I deny any conflict of interest in my professional behavior,” he said, 
“and I believe my termination to be an unfair and disproportionate decision made in bad faith.”  
Pedro Roig, director of the Office of Cuba Broadcasting, could not be reached for comment. 
But he told The Miami Herald that hiring Cuban-American journalists was part of a broader 
mission to improve the stations’ quality.  
 
Joe O’Connell, a spokesman for the government’s International Broadcasting Bureau, which 
oversees the Office of Cuba Broadcasting as well as Voice of America and Radio Free Europe, 
said the bureau did background checks on journalists who contributed to its programming but 
had no ethics code for them.  
 
After Mr. Williams admitted in 2005 to accepting money from the Federal Education Depart-
ment through a public relations company, federal auditors said the Bush administration had vio-
lated the law by disseminating “covert propaganda.” 
 
A few months later, The Los Angeles Times reported that the Pentagon had paid millions of 
dollars to another public relations firm to plant propaganda in the Iraqi news media and pay 
friendly Iraqi journalists monthly stipends. 
 
Government spending on Radio and TV Martí — $37 million this year — has long been the 
subject of criticism because the broadcasts appear to reach only a minute number of Cubans. 
The Cuban government jams the signals. This year, the Bush administration spent $10 million 
on a new plane designed to transmit TV Martí more effectively. 


